FAQ for private (bygherre)

Her finder du svar på de fleste spørgsmål der kan opstå for private (bygherre), der vil afgive en anmeldelse på siden.

Skulle der være noget som du ikke kan finde svar på, er du altid meget velkommen til at kontakte os på telefon 70 227 227 eller på info@anmeld-haandvaerker.dk.

Vi vil meget gerne hjælpe dig!

Se faq for håndværkere

Hvem, hvad og hvornår kan du give en anmeldelse?

Hvem?
Som bygherre (firma eller privatperson) kan du skrive en anmeldelse af den virksomhed, der har udført byggearbejde for dig. I visse tilfælde kan du som lejer også have ret til at skrive en anmeldelse, men dette beror på en individuel vurdering.
Når du skriver en anmeldelse, skal du oplyse dine kontaktdata. Du må ikke nævne navne på ansatte eller ejeren af virksomheden. Du må heller ikke skrive anmeldelser på andres vegne uden forudgående aftale med anmeld-haandvaerker.dk. Ved misbrug bliver dine data slettet, og en politianmeldelse kan følge.
Ejeren af virksomheden og nærtstående personer må ikke skrive anmeldelser. Anmeldelser, der vurderes at være skrevet af personer med en forretningsmæssig interesse, underleverandører eller familiemedlemmer, tæller ikke med og vil blive markeret med røde advarselsskilte.

Hvad og hvornår?
Hos os kan du kun skrive en anmeldelse, når der er etableret et kundeforhold.

Du har planlagt et byggeprojekt i dit hjem, kontaktet forskellige håndværkere for at få tilbud og aftalt tid til arbejdet. Måske har du endda taget en fridag eller sørget for at være hjemme på det aftalte tidspunkt, kun for at blive skuffet, når håndværkeren ikke dukker op. Dette er en frustrerende situation, men du kan ikke give håndværkeren en anmeldelse for at udeblive eller undlade at påbegynde et byggeprojekt.

En anden situation kan opstå, hvor du og håndværkeren aftaler, at han sender et tilbud, men du modtager aldrig noget.
I begge tilfælde taler vi om en "intention-to-buy". Dette er en betegnelse for forholdet, hvor en forbruger vurderer en tjeneste eller et produkt, men aldrig får mulighed for at købe det. Hos os sker dette typisk, hvis en håndværker udebliver fra en aftale eller ikke sender et tilbud. "Intention-to-buy" er ikke det samme som at have modtaget en reel tjeneste.

Anmeld-haandvaerker.dk adskiller sig fra mange andre anmeldelsesportaler, da vi kun accepterer anmeldelser for reelle tjenester, hvor et byggearbejde er påbegyndt eller afsluttet.

Gode råd til dig der anmelder

Når du skriver en anmeldelse, er det vigtigt at du tænker på, hvordan din anmeldelse kan hjælpe andre kunder. Skrive en tekst, der beskriver dine oplevelser med byggeriet og forløbet. Du kan eventuelt bruge disse stikord som inspiration, når du skal skrive en anmeldelse: 

  • Kommunikation
    Hvor let eller svært er det at få kontakt til og kommunikere med virksomheden?
  • Aftale
    Virksomhedens evne til at overholde aftaler.
  • Pris
    Er det den rigtige pris, der er faktureret i henhold til tilbuddet? Du skal ikke vurdere om du syntes prisen er dyr eller billig. Er det samme pris som tilbud, så skal du give 5 smileys.
  • Tilfredshed
    At du er tilfreds med det samlede resultat?
  • Oprydning
    At virksomheden rydder op efter sig - og i det hele taget efterlader en pæn byggeplads.

Når du skriver en positiv anmeldelse
Skriv en fyldig tekst om det arbejde, du har fået udført, og hvad der var godt ved byggeoplevelsen. Husk eventuelt en venlig tak for samarbejdet.

Hvis du overvejer at skrive en negativ anmeldelse
Lad ikke følelserne skrive teksten for dig. Forhold dig til fakta. Skriv i sobre vendinger om din byggeoplevelse. 

Opdatering af anmeldelse
Når du har skrevet en anmeldelse har du mulighed for – inden for tre måneder - at tilføje en opdatering, hvis du for eksempel har fået løst et problem. Opdateringen bliver en tilføjelse af din tidligere anmeldelse.

Kan jeg få slettet eller ændret min anmeldelse?

Du kan ikke ændre en allerede offentliggjort anmeldelse. Det er dog muligt at tilføje rettelser af en offentliggjort anmeldelse indenfor 3 måneder fra oprettelsen, og kun fra den e-mailadresse som oprettede anmeldelsen.

På anmeldelsen klikker du på det lille flag nede i venstre hjørne. Herefter vil du blive guidet igennem proceduren.

Nedenfor kan du se, hvilke muligheder der findes.
 
Slette en anmeldelse
Anmeldelser slettes ikke, med mindre anmeldelsen er afgivet til et forkert CVR nummer. Det er afgørende for Anmeld Håndværkers troværdighed og etik, at en anmeldelse ikke kan slettes. Derfor tilbydes denne mulighed ikke. Du har som anmelder mulighed for at tilføje en kommentar, hvis du vil gøre andre opmærksomme på at eventuelle fejl eller mangler efterfølgende er blevet udbedret af håndværkeren, inden 3 måneder fra tidspunktet hvor anmeldelsen blev offentliggjort.
 
Ændre en anmeldelse
Ændringer i en offentliggjort anmeldelse kan kun ske, såfremt der er sket væsentlige ændringer inden for 3 måneder efter anmeldelsen er offentliggjort. Ændringer vil blive tilføjet den originale anmeldelse, således man kan læse hele forløbet.
 
Ændre en karakter
Ønskes karakteren ændret skal du ligeledes beskrive, hvad der har været afgørende for ændringerne (også hvis der er tale om en tastefejl - så skriver du blot dette). Ændringer vil blive tilføjet den originale anmeldelse, således man kan se karakterændringen.

Kan jeg afgive min anmeldelse anonymt?

Nej, det er ikke muligt at afgive en anmeldelse anonymt.

I særlige tilfælde kan du bede om at dit navn forkortes til initialer. Det sker typisk hvis du har et meget specielt efternavn som kun ganske få i Danmark har og at det dermed nemt kan googles.  

Under alle omstændigheder, skal vi have verificeret anmeldelsen med fakturakopi og kende dit tlf./mobilnummer, så vi altid kan komme i kontakt med dig.
Bemærk, hverken fakturakopi, adresse eller tlf./mobilnummer vises online.

Hvorfor er anmeldelsen på et andet CVR?

En offentliggjort anmeldelse vises på det CVR-nummer, hvor anmeldelsen er oprettet. I visse tilfælde, kan en anmeldelse være vist på et andet CVR-nummer. Du kan læse mere om visning af anmeldelser på andre CVR-numre her

Hvordan læser jeg håndværkerens karakter?

På hjemmesiden ses en samlet karakter for håndværkeren profil. Denne karakter er baseret på alle anmeldelser, der totalt er indberettet på håndværkeren. Den samlede score vises som et klassisk gennemsnit af alle anmeldelser.

Herudover arbejder Anmeld Håndværker med to andre karakterer.

Den ene er den individuelle anmeldelse og den anden er den statistiske karakter DTU-formlen beregner til ÅRETS HÅNDVÆRKER®.

Det er således ikke muligt at sammenligne håndværkerenes karakterer mod hinanden i forbindelse med ÅRETS HÅNDVÆRKER®, da disse tal ikke er offentlig tilgængelige.

 

Der afgives en karakter for byggeoplevelsen, ud fra fem forskellige parametre. Disse fem parameter danner en samlet smiley karakter, på den individuelle anmeldelse.

1. Kommunikation - hvor let er håndværkeren at komme i kontakt med og kommunikere med?
2. Aftaler - overholder håndværkeren de aftaler der i fællesskab er lavet?
3. Pris - er det den rigtige pris der er faktureres iht. tilbuddet (ikke om håndværkeren er dyr eller billig i forhold til andre)?
4. Tilfredshed - er bygherre generelt tilfreds med forløbet og løsningen?
5. Oprydning - ryddede håndværkeren op efter sig?

Hvad med persondatalovgivningen?

Garantiordning - Smiley Håndværk - Din Garanti

Anmeld Håndværker har distrupted byggebranchen og hjulpet mange boligejere til at vælge den rigtige håndværker første gang. Vi er konstant på vagt, for at sikre at du som bygherre har mulighed for at vælge den rigtige håndværker første gang.

Det er langt bedre for dig som bygherre at undgå den dårlige håndværker – fremfor at ende med et kedeligt byggeprojekt, hvor en økonomisk kompensation ikke kan måles mod de ærgrelser og ressourcer der er blevet brugt i negativitet.

Når ordet ”garanti” indgår i vores emblem/stempel, betyder det, at vi har en garantiordning, der sikre forbrugeren mod falske anmeldelser, der er verificeret. Anmeld Håndværker tilbyder en juridisk eller byggeteknisk assistance, hvis det senere skulle vise sig at forbrugeren har booket en håndværker på baggrund af falske anmeldelser. Du kan læse mere om garantirordningen her: https://www.anmeld-haandvaerker.dk/garantiordning-hos-anmeld-haandvaerker

”Garantien” består i at forbrugeren kan stole på de anmeldelser der er verificeret på håndværkerens profil på Anmeld Håndværker. Når en anmeldelse er verificeret, betyder det at Anmeld Hådnværker har modtaget dokumentation for kundeforholdet. Du kan dermed let afkode troværdigheden af profilen, og se om virksomheden er dygtig og leverer byggeprojekterne som aftalt.

Det er dét, vi kalder ”Smiley Håndværk – Din Garanti”!