Gå til hovedindhold

Dårlig til biler? Lad et værksted stå for serviceeftersynet

Er mekanikere en form for håndværkere? Tja, altså det er de vel. De laver en form for arbejde (et ”værk” om man vil) med deres hænder. Og det er ikke alle, der uden videre kan skifte bremseskiver og andre sliddele eller fikse en udstødning, der lyder lidt mærkelig. Hvis du ikke er til sinds at lære bilmekanikerens håndværk, er du nok nødt til at tage fat i et bilværksted, når bilen skal til eftersyn.

Tab ikke garantien

Med hyppig bilservice og jævnlige bileftersyn kan du sikre, at bilen kører, som den skal – selvfølgelig med forbehold for, at alle biler har en levetid, der uundgåeligt vil nå sin ende, og at du ikke kan gøre så meget for at sikre en bil ”evigt” liv. Vil du sende bilen til serviceeftersyn, mens den stadigvæk er dækket af fabriksgaranti, så er det vigtigt at vælge at få bilservice udført efter fabrikkens forskrifter. Dette vil bl.a. sige, at evt. reservedele har original kvalitet, og der skal være styr på papirarbejdet, bl.a. med mekanikerens stempling i servicehæftet. Sker det ikke efter bogen, ryger fabriksgarantien.

Hvornår skal serviceeftersyn udføres?

Er der så noget fast svar på, hvor ofte bilen bør sendes til serviceeftersyn? Nej. En spritny bil vil ikke have samme behov for service som en gammel, ramponeret bil. Når det så er sagt, så vil der være et anbefalet serviceinterval i servicebogen, og fabriksgarantien kan bortfalde, hvis ikke bilen sendes til bileftersyn inden for visse frister. Har din bil ikke fabriksgaranti længere, så er du mere frit stillet.

Forskellige slags eftersyn

Nogle typer eftersyn er specifikt rettet mod biler, der ikke længere har fabriksgaranti. De adskiller sig fra hinanden, hvad gælder, hvor omfangsrige de er. Nogle typer eftersyn er kun målrettet bilens olie og bremser, mens andre ser på godt og vel alt. Hvad eftersyn koster, vil ofte udregnes konkret.