bygogbolig.dk ApS
Telefon: 7022 7227
info@anmeld-haandvaerker.dk
Usserød Kongevej 80
DK-2970 Hørsholm
CVR-nr: 21347035
Jeg har for knap to måneder siden fået udført diverse arbejder af Egedal
Entreprise, anmeldelsen vedrører ikke dette firma men deres
underentreprenør Impala Byg, som bistod med at lave nye halvtage, tagrender,
vinduer samt nedrivning af vægge herunder blænding af dør, dette arbejde
er for så vidt hæderligt udført. Egedal Entreprise og Impala Byg arbejder
sammen om diverse projekter, da de ikke har ansatte i deres firmaer, dette er
som jeg forstår ganske normal praksis blandt håndværksmestre. Problemet
opstod i forbindelse med to små værelser, hvor vi fjernede væggen og
blændede den ene dør, hvorfor der var en stikkontakt i overskud der hvor
døren blev blændet.
Elarbejde var ikke en del af entreprisen med Egedal Entreprise, hvorfor det
var aftalt, at det ville blive dyrere hvis der opstod ufordsete behov for
el-arbejde, VVS-arbejde eller lignende, så langt så godt. Mads fra Impala
Byg var med på byggeriet og tilbød formedelst kr. 3.200, at blænde
kontakten hvor døren var blændet og anbefalede mig at få udskiftet de to
loftudtag til nye og trådløse/programérbare loftudtag da mit hjem så
ville være ”fremtidssikret” i tilfælde af, at jeg senere vil skifte
resten af kontakterne i huset til samme system.
Han laver arbejdet og siger at det virker. Vi havde også andre håndværkere
i huset, så det er først efter et par dage at vi opdager, at loftudtaget i
naboværelset hænger halvt ude af væggen og at stikkontakten i
naboværelset som altid har virket nu ikke virker længere. Det er heller
ikke muligt at få det ene af de to nye loftudtag til at virke.
Jeg ringer til Mads og forklarer ham sagen stille og roligt og spørger om
han vil komme forbi og kigge på det, han går straks i forsvarsposition og
siger, at det ikke er ham der har gjort noget galt, hvilket jeg heller ikke
påstår, jeg beder ham blot komme og kigge. Det lykkes mig efter en lille
måneds tid, efter gentagne mails, SMS’er og telefonopkald, at få ham ud
at kigge. Loftudtaget der var røget ud af væggen samt stikkontakten der
pludseligt ikke virkede skyldtes, at der var blevet hevet i ledningerne,
hvilket Mads siger ikke er hans skyld. Nogen må jo have hevet i dem, og jeg
roder ikke med el. Der var ingen andre håndværkere i nærheden af denne
stikkontakt og loftudtag, da vi selv havde spærret denne del af rummet af
med afdækningsplast.
Nuvel, med hensyn til de trådløse loftudtag, så siger Mads først, at jeg
nok har byttet om på blå og brun ledning i loftslampen, hvilket mig bekendt
ikke bør gøre nogen forskel med en lampe, man skal jo heller ikke vende
stikket rigtigt, når man sætter en gulvlampe i en stikkontakt, men han
siger at sinus-kurven godt kan blive forvirret, så har jeg hørt det med,
jeg er ikke elektriker, men har dog gået i skole og kender lidt til
vekselstrøm. Problemet med det ene loftudtag er, at enten lyser lampen
konstant uden at man kan slukke, eller også lyser den ikke uden mulighed for
at tænde. Han prøver med sin egen lampe, og konstaterer at det ikke virker,
men siger at det gjorde det da han lavede det og at han demonstrerede det for
mig da han lavede det første gang, dette er direkte usandt. Herefter
påstår han, at de LED-pærer der sidder i lampen har for få Watt, og at
det er derfor det ikke virker, hvilket er noget regulært sludder, de lyser
jo netop, man kan bare ikke slukke for skidtet når det er tændt, eller
tænde for det når det er slukket, alt afhængigt af hvordan ledningerne er
forbundet. Vi prøver det andet loftudtag som heldigvis virker, her er
Mads’ påstand så til gengæld, at lysdæmpningen ikke vil komme til at
virke, da lysdæmpning ikke KAN virke med LED-pærer overhovedet, det viser
sig dog, at lysdæmpningen virker upåklageligt. På den halve time han har
været der, har han sagt så meget vrøvl, at jeg godt kan blive i tvivl om,
hvorvidt han er uddannet elektriker.
Mads konstaterer til sidst modstræbende, at det nok er det ene loftudtag,
som ikke virker og han lover at bestille et nyt uden beregning, da det er på
garantien. Det er nu halvanden måned siden, og der er total radiotavshed.
Han svarer ikke på mail eller SMS og han tager ikke telefonen når jeg
ringer. Han har kun taget telefonen én gang hvor jeg ringede fra et andet
nummer, og her bed han mig bare af med, at han havde travlt og ville ringe
tilbage, hvilket han ikke har gjort.
Konklusionen er, at jeg nu må have en anden elektriker til at løse
problemet og må afskrive mine kr. 3.200 som penge ud af vinduet. Eneste
trøst er, at der er lys i værelset, da vi bruger det loftudtag som rent
faktisk virker.
Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale Impala Byg. Mads prøvede før
al balladen med hans elarbejde, at sælge mig en varmepumpe (jeg har
oliefyr), men efter denne oplevelse vil jeg ikke engang betro ham at skifte
en elpære i en lampe.
Jeg har for knap to måneder siden fået udført diverse arbejder af Egedal
Entreprise, anmeldelsen vedrører ikke dette firma men deres
underentreprenør Impala Byg, som bistod med at lave nye halvtage, tagrender,
vinduer samt nedrivning af vægge herunder blænding af dør, dette arbejde
er for så vidt hæderligt udført. Egedal Entreprise og Impala Byg arbejder
sammen om diverse projekter, da de ikke har ansatte i deres firmaer, dette er
som jeg forstår ganske normal praksis blandt håndværksmestre. Problemet
opstod i forbindelse med to små værelser, hvor vi fjernede væggen og
blændede den ene dør, hvorfor der var en stikkontakt i overskud der hvor
døren blev blændet.
Elarbejde var ikke en del af entreprisen med Egedal Entreprise, hvorfor det
var aftalt, at det ville blive dyrere hvis der opstod ufordsete behov for
el-arbejde, VVS-arbejde eller lignende, så langt så godt. Mads fra Impala
Byg var med på byggeriet og tilbød formedelst kr. 3.200, at blænde
kontakten hvor døren var blændet og anbefalede mig at få udskiftet de to
loftudtag til nye og trådløse/programérbare loftudtag da mit hjem så
ville være ”fremtidssikret” i tilfælde af, at jeg senere vil skifte
resten af kontakterne i huset til samme system.
Han laver arbejdet og siger at det virker. Vi havde også andre håndværkere
i huset, så det er først efter et par dage at vi opdager, at loftudtaget i
naboværelset hænger halvt ude af væggen og at stikkontakten i
naboværelset som altid har virket nu ikke virker længere. Det er heller
ikke muligt at få det ene af de to nye loftudtag til at virke.
Jeg ringer til Mads og forklarer ham sagen stille og roligt og spørger om
han vil komme forbi og kigge på det, han går straks i forsvarsposition og
siger, at det ikke er ham der har gjort noget galt, hvilket jeg heller ikke
påstår, jeg beder ham blot komme og kigge. Det lykkes mig efter en lille
måneds tid, efter gentagne mails, SMS’er og telefonopkald, at få ham ud
at kigge. Loftudtaget der var røget ud af væggen samt stikkontakten der
pludseligt ikke virkede skyldtes, at der var blevet hevet i ledningerne,
hvilket Mads siger ikke er hans skyld. Nogen må jo have hevet i dem, og jeg
roder ikke med el. Der var ingen andre håndværkere i nærheden af denne
stikkontakt og loftudtag, da vi selv havde spærret denne del af rummet af
med afdækningsplast.
Nuvel, med hensyn til de trådløse loftudtag, så siger Mads først, at jeg
nok har byttet om på blå og brun ledning i loftslampen, hvilket mig bekendt
ikke bør gøre nogen forskel med en lampe, man skal jo heller ikke vende
stikket rigtigt, når man sætter en gulvlampe i en stikkontakt, men han
siger at sinus-kurven godt kan blive forvirret, så har jeg hørt det med,
jeg er ikke elektriker, men har dog gået i skole og kender lidt til
vekselstrøm. Problemet med det ene loftudtag er, at enten lyser lampen
konstant uden at man kan slukke, eller også lyser den ikke uden mulighed for
at tænde. Han prøver med sin egen lampe, og konstaterer at det ikke virker,
men siger at det gjorde det da han lavede det og at han demonstrerede det for
mig da han lavede det første gang, dette er direkte usandt. Herefter
påstår han, at de LED-pærer der sidder i lampen har for få Watt, og at
det er derfor det ikke virker, hvilket er noget regulært sludder, de lyser
jo netop, man kan bare ikke slukke for skidtet når det er tændt, eller
tænde for det når det er slukket, alt afhængigt af hvordan ledningerne er
forbundet. Vi prøver det andet loftudtag som heldigvis virker, her er
Mads’ påstand så til gengæld, at lysdæmpningen ikke vil komme til at
virke, da lysdæmpning ikke KAN virke med LED-pærer overhovedet, det viser
sig dog, at lysdæmpningen virker upåklageligt. På den halve time han har
været der, har han sagt så meget vrøvl, at jeg godt kan blive i tvivl om,
hvorvidt han er uddannet elektriker.
Mads konstaterer til sidst modstræbende, at det nok er det ene loftudtag,
som ikke virker og han lover at bestille et nyt uden beregning, da det er på
garantien. Det er nu halvanden måned siden, og der er total radiotavshed.
Han svarer ikke på mail eller SMS og han tager ikke telefonen når jeg
ringer. Han har kun taget telefonen én gang hvor jeg ringede fra et andet
nummer, og her bed han mig bare af med, at han havde travlt og ville ringe
tilbage, hvilket han ikke har gjort.
Konklusionen er, at jeg nu må have en anden elektriker til at løse
problemet og må afskrive mine kr. 3.200 som penge ud af vinduet. Eneste
trøst er, at der er lys i værelset, da vi bruger det loftudtag som rent
faktisk virker.
Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale Impala Byg. Mads prøvede før
al balladen med hans elarbejde, at sælge mig en varmepumpe (jeg har
oliefyr), men efter denne oplevelse vil jeg ikke engang betro ham at skifte
en elpære i en lampe.